FAQ - Usein kysytyt kysymykset

Yleistä

Mikä on Trambo?

Trambo on suomalainen retkien, elämysten ja tapahtumien kauppapaikka. Elämysten perään ei tarvitse matkustaa kauas, Trambon kautta löydät lukuisia tapoja tehdä aktiivisia irtiottoja arjesta lähiseudullasi. Haluamme tuoda yhteen kaiken paikallisen tarjonnan, ja tuoda yhteen palveluiden tuottajat ja niiden käyttäjät. Hienoa, että olet löytänyt paikalle!

Etsiminen ja ostaminen

Miten varaan itselleni elämyksen Trambosta?

Olemme pyrkineet tekemään elämysten etsimisestä ja ostamisesta mahdollisimman helppoa. Trambon sivun ylälaitaan voit kirjoittaa hakusanasi, tai klikata etusivulta karttahakuun. Hakua voit rajata päivämäärän, hinnan tai muiden hakusanojen perusteella.

Kun olet löytänyt sinua kiinnostavan elämyksen, voit tehdä varauksen itsellesi ja muille mukanasi tuleville ilmoituksen sivun kautta. Etsi kalenterista sinulle sopiva ajankohta, anna osallistujien määrä ja klikkaa “Varaa”. Jos et ole vielä rekisteröitynyt palveluun, sinun tulee nyt rekisteröityä, jotta voimme säilyttää varauksesi palvelussa ja mahdollistaa yhteydenpidon järjestäjän kanssa.

Varauksesi tulee maksaa heti luottokortilla. Korttiasi veloitetaan heti, mutta järjestäjälle maksut tilitetään vasta kun tapahtuma on onnistuneesti järjestetty. Jos tapahtuma siis jostain syystä peruuntuu, maksusi (varausmaksua lukuun ottamatta) palautetaan luottokortillesi.

Käytämme maksunvälittäjänä Stripeä, joka on yksi maailman suurimmista maksunvälittäjistä. Rahasi eivät siis missään vaiheessa kierrä Trambon oman tilin kautta, vaan maksunvälittäjä välittää ne suoraan sinulta myyjälle, kunhan tapahtuma on järjestetty. Tapahtuman järjestäjä vastaa siis palvelustaan ja järjestäjältä saat tarvittaessa myös maksustasi kuitin.

Tapahtumien järjestäjille

Ketkä voivat tarjota palveluitaan Trambossa?

Kuka tahansa, joka järjestää retkiä, elämyksiä, kursseja tai tapahtumia voi ryhtyä myymään ja markkinoimaan niitä Trambon kautta. Ensisijaisesti olemme suunnanneet palvelumme ammattimaisesti toimiville järjestäjille, mutta myös muut voivat käyttää palvelua yksittäisten retkien, elämysten, tapahtumien tai kurssien myymiseen ja markkinointiin.

Huomaathan kuitenkin, että koska Trambo ei toimi osapuolena kaupankäynnissä, olet matkan järjestäjänä itse vastuussa veroista, lainmukaisuudesta ja muista velvoitteista. Jos järjestämäsi tapahtuma on yli vuorokauden mittainen, otathan huomioon myös matkapakettilain säädökset. Testaa tarvittaessa tällä, koskeeko matkapakettilaki sinua.

Trambo yhdessä maksunvälittäjä Stripen kanssa vain välittää rahat ostajalta järjestäjälle, Trambo ei ole tapahtuman myyjä. Siksi sinun vastuullasi tapahtuman järjestäjänä on tarvittaessa myös antaa asiakkaallesi kuitti ostoksesta.

Miten ilmoitan tapahtumani Tramboon?

Voit ilmoittaa oman elämyksesi Tramboon sivun yläkulmasta löytyvän “Ilmoita uusi elämys”-linkin kautta. Anna ilmoitustyökaluumme pyydetyt tiedot ja julkaise ilmoituksesi.

Tehdessäsi ensimmäistä kertaa ilmoitusta sinun tulee kuitenkin tunnistautua ja tehdä tili maksunvälittäjällemme. Maksunvälittäjänämme toimii Stripe, joka on yksi maailman suurimmista maksunvälittäjistä. Trambo ohjaa sinut tämän prosessin lävitse.

Stripe edellyttää sinulta tunnistautumista käyttämällä kuvallista henkilötodistusta. Seuraa sinulle annettavia ohjeita, ja ota kuva henkilötodistuksestasi. Stripe tarvitsee myös tilitietosi voidakseen välittää asiakkaiden maksut sinulle. Ilman tunnistautumista Stripelle maksujen välittäminen ei ole mahdollista. Tällainen vahva tunnistautumisprosessi perustuu Eurooppalainen maksuliikennelainsädännön vaatimuksiin.

Miten tunnistaudun Stripelle maksujen vastaanottamista varten?

Kun myyt palveluitasi Trambossa, palveluidesi ostajien maksut välitetään sinulle maksunvälittäjänä toimivan Stripen palveluita hyödyntäen. Maksuliikennettä koskeva lainsäädäntö edelyttää maksunvälittäjiltä maksujen vastaanottajien tunnistamista. Tästä syystä ensimmäistä ilmoitusta tehdessäsi sinun on tunnistauduttava Stripelle. Tunnistautuminen antmalla Stripelle sen pyytämät tiedot ja lähettämällä sille kuvat sen pyytämistä dokumenteista.

Tunnistautumisessa vaadittavat tiedot ovat hieman erilaiset riippuen siitä, tunnistaudutko yksityishenkilönä tai elinkeinonharjoittajana, tai yrityksen edustajana.

Stripe saattaa haluta vahvistaa sekä henkilöllisyytesi, että osoitteesi. Henkilöllisyyden varmentamiseksi sinun tulee lähettää kuvat henkilökortistasi, passistasi, ajokortistasi tai oleskelukortistasi. Osoitteen varmentamiseksi Stripe pyytää sinulta virallista tai esimerkiksi pankin lähettämää dokumenttia, josta ilmenee nimesi ja osoitteesi, ja jonka päiväys osoittaa sen olevan kohtuullisen tuore. Tällaisia dokumentteja voivat olla esimerkiksi pankin kirje tai tiliote, sähkölasku tai verottajan kirje. Tällaisen tiliotteen voit hakea esimerkiksi verkkopankista, verottajan kirjeitä taas löydät Omavero-palvelusta. Mikäli Stripe haluaa vahvistaa myös yrityksen tiedot, se voi pyytää yrityksestä myös kaupparekisteriotteen.

Tämä tunnistautumis- ja vahvistamisprosessi on yleensä varsin nopea, tapahtuu siis odottaessa, mutta joissain poikkeustilanteissa tietojen tarkistamisessa saattaa kestää joitakin tunteja.

Mitä Trambon käyttö maksaa?

Trambo perii kaikesta kauttaan tapahtuvasta kaupasta tapahtumien järjestäjiltä 10% provision (1.6.2020 alkaen, voimassa toistaiseksi). Kuitenkin jos myydyn palvelun hinta on alle 10 euroa, peritään palvelun kulujen kattamiseksi 1,00€ minimiprovisio. Lisäksi varaajilta peritään varsinaisen varauksen hinnan päälle laskettava varausmaksu, joka on 2,30% varauksen hinnasta, kuitenkin vähintään 0,90€.

Jos järjestäjä joutuu jostain syystä peruuttamaan varauksia tai koko tapahtuman, Trambo huolehtii maksujen palautuksista varauksen tehneille asiakkaille. Varausmaksua ei kuitenkaan palauteta, sillä joudumme tässä tapauksessa kattamaan varausmaksulla varausten rahaliikenteen käsittelystä tulevia kuluja.

Miten järjestäjänä peruutan varauksen tai tapahtuman?

Huom! Nämä ohjeet koskevat järjestäjää, ei varauksen tehnyttä! Näet tapahtumaasi tulleet varaukset tarkastelemalla tapahtumasi aikatauluja tapahtumasivulta kirjautuneena löytämäsi "Katso ja muokkaa aikatauluja"-linkin kautta. Tältä sivulta näet taphtumalle ilmoittamasi ajankohdat.

Tältä sivulta voit myös vaihtaa tapahtumasi osallistujamäärää tai poistaa koko yksittäisen ajankohdan. Ajankohdan poistaminen ei kuitenkaan ole mahdollista, jos siihen on jo tullut varauksia. Jos joudut poistamaan sellaisen ajankohdan, johon on jo tullut varauksia, sinun tulee ensin peruuttaa ja hyvittää nämä varaukset.

Klikkaamalla linkkiä "katso varaukset", näet yhdellä näkymällä kaikki tähän tapahtumaan tulleet varaukset. Klikkaamala yksittäistä varausta, voit lähettää viestejä tapahtumiesi varaajille. Jos haluat lähettää viestin kaikille tietyn tapahtuman osallistujille, se onnistuu myös tältä koontisivulta.

Painamalla yksittäisen ajankohdan sivulla "peruuta ja hyvitä" pystyt peruuttamaan yksittäisen varauksen. Jos joudut peruuttamaan varauksen itsestäsi johtuvista syistä, muista viestittää peruutuksen syistä kaikille niille joita peruutus koskee!

Kuitit ja verot Trambossa

Tapahtuman myyjä on Trambossa aina sen järjestäjä. Trambo ei ole osapuolena tässä kaupankäynnissä. Tästä syystä Trambo ei myöskään toimita asiakkaalle varsinaista kuittia, vaan ainoastaan maksuvahvistuksen.

Laki kuitintarjoamisvelvollisuudesta käteiskaupassa rajaa sähköisen kaupankäynnin kuitinantovelvollisuuden ulkopuolelle. Lainsäätäjä on katsonut, että tällaisessa kaupassa riittävä tosite ostoksesta syntyy esimerkiksi sähköisessä transaktiossa syntyvistä tiedoista.

Mikäli asiakas tarvitsee ostamastaan palvelusta varsinaisen kuitin, tapahtuman järjestäjän on sellainen kuitenkin toimitettava. Kuitti, josta ilmenevät esimerkiksi ostetun palvelun sisältämät ALV-kannat voi olla tarpeen esimerkiksi jos asiakas on elinkeinonharjoittaja, koska elinkeinonharjoittaja voi vähentää palvelun yhteydessä maksamansa arvonlisäveron omassa verotuksessaan.

Trambon omat provisiot ja varausmaksut sisältävät 24% alv:n. Näistä toimitetaan kuitti sähköpostitse, varausmaksusta varauksen teon yhteydessä ja provisiosta kun maksu tilitetään myyjälle. Arvonlisäverovelvollinen voi vähentää nämä verot omassa verotuksessaan.

Järjestäjän kannalta järjestettävä palvelu voi sisältää montaa eri ALV-kantaa. Järjestäjä itse vastaa arvonlisäverojensa maksamisesta, eikä näitä erilaisia ALV-kantoja ei ole tarve eritellä ilmoituksessa. Koska Trambossa myydään palveluita ensisijaisesti kuluttajille, palvelussa ilmoitetaan vain lopullinen arvonlisäverot sisältävä kuluttajahinta. Järjestäjän myymä palvelu voi luonnollisesti olla myös arvonlisäveroton, mikäli järjestäjä ei ole arvonlisäverovelvollinen.

Maksaminen ja turvallisuus

Onko maksaminen turvallista?

Kun maksat Trambossa, luottokorttiasi veloitetaan heti. Maksuasi ei kuitenkaan välitetä myyjälle ennen kuin ostamasi tapahtuma on toteutunut. Jos se jostain syystä peruuntuu, pyydämme maksunvälittäjäämme palauttamaan rahasi takaisin. Koska hyväksymme maksuvälineeksi vain luottokortin, myös luottokortin antajan antama turva suojaa sinua.

Miten raha liikkuu Trambossa?

Kun asiakas ostaa Trambosta palvelun, Trambo laskee siihen perustuvan varausmaksun ja veloittaa asiakkaalta sekä ostetun palvelun hinnan, että varausmaksun. Varausmaksu tilitetään Trambolle. Viisi päivää sen jälkeen kun tapahtuma on onnistuneesti järjestetty, asiakkaan maksama palvelun hinta tilitetään edelleen järjestäjälle Trambon provisiolla vähennettynä. Näiden päivien aikana asiakas voi tarvittaessa tehdä reklamaation järjestäjälle ja järjestäjä voi hyvittää asiakkaan palvelusta maksaman hinnan. Asiakkaan palvelusta maksamat rahat koko prosessin ajajn ajan maksunvälittäjä Stripen hallussa, ne eivät siis kulje Trambon tilin kautta. Jos järjestäjä joko ennen tapahtumaa tai tapahtuman jälkeen peruuttaa tai hyvittää asiakkaan maksun, hyvitetään tämä maksu asiakkaan luottokortille. Hyvityksen voi tehdä vain koko asiakkaan palvelusta maksamalle summalle.

Rahojen siirtymisessä myyjän tilille saattaa tämän prosessin jälkeen kestää vielä muutama päivä, yleensä ensimmäisellä kerralla hieman pidempään kuin jatkossa.

Mitä jos elämys peruuntuu?

Jos järjestäjä peruuttaa tapahtuman tai varauksesi, järjestäjälle maksamasi tapahtuman hinta palautetaan sinulle. Huomaa kuitenkin, että peruutustilanteissa Trambon perimää varausmaksua ei palauteta.

Mitä jos elämys ei olekaan sellainen kuin luvattiin?

Jos tapahtuma ei olekaan sellainen kuin odotit, ole yhteydessä järjestäjään ja pyri sopimaan asiasta. Mikäli ette pääse järjestäjän kanssa sopimukseen, voit olla yhteydessä myös Tramboon, yritämme auttaa mahdollisuuksiemme mukaan. Mikäli jostain syystä tapahtuma ei toteutunutkaan, etkä saa järjestäjään yhteyttä, olethan yhteydessä meihin mahdollisimman pikaisesti, silloin pystymme parhaiten auttamaan.

Voinko peruuttaa varaukseni?

Tekemäsi varaukset ovat sitovia. Järjestäjät pystyvät kuitenkin halutessaan peruuttamaan varauksia, joten tarvittaessa ole yhteydessä järjestäjään Varaukset-linkin kautta löytyvien varaustietojesi kautta. Järjestäjillä on erilaisia käytäntöjä ja ehtoja peruutukselle, eikä järjestäjien ole pakko hyväksyä heiltä pyydettyjä peruutuksia.

Vaikka järjestäjä ilmoittaisi hyväksyvänsä peruutukset, älä kuitenkaan tee varauksia vain niitä peruuttaaksesi. Trambon henkenä on reilu peli kaikkia kohtaan.

Miksi maksamisessa tulee käyttää luottokorttia?

Trambon maksuprosessi perustuu luottokortilta tehtäville veloituksille, joita ei kuitenkaan välitetä järjestäjälle välittömästi, vaan ne voidaan myös palauttaa tarvittaessa ostajalle. Tämä prosessi toimii luottokorttiveloitusten varassa. Luottokortilla maksaminen antaa sinulle myös lisäturvaa: jos ostostesi kanssa tulee ongelmia, myös luottokorttiyhtiöt antavat sinulle tilanteessa tukea.

Muuta

Mikä tai kuka on Trambon takana?

Trambo-palvelun takana on kokeneita suomalaisia markkinoinnin ja verkkokaupan konkareita. Jarkko Lehtopelto on toiminut Alaska Markkinoinnin toimitusjohtajana, ja Lari Lohikoski on perustanut mm. Huuto.net -verkkohuutokaupan. Juuri nyt haluamme kuitenkin edistää kestävää ja reilua lähimatkailua, ja olemme siksi perustaneet Trambon. Trambo Oy toimii suomalaisena osakeyhtiönä (3119044-1).